Słupki pod znaki drogowe to niepozorne, ale kluczowe elementy infrastruktury drogowej. Od ich jakości, wysokości, grubości, a przede wszystkim – zgodności z obowiązującymi przepisami – zależy bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. W tym wpisie przyjrzymy się, jakie normy prawne regulują montaż słupków znaków drogowych, jakie są wymagania techniczne i jakie słupki stosować dla różnych typów znaków.
Rozporządzenia i wymagania prawne
Poniżej przedstawiamy kluczowe fragmenty przepisów, które określają, jak powinny być montowane słupki i znaki drogowe w przestrzeni publicznej.
1. Wysokość umieszczenia znaku
Zgodnie z § 40 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, znak drogowy powinien być umieszczony:
„na wysokości nie mniejszej niż 2,2 m od poziomu chodnika lub pobocza do dolnej krawędzi tarczy znaku drogowego, a w przypadku umieszczenia znaku nad jezdnią — nie mniej niż 5,0 m”.
Dla znaków umieszczanych przy ścieżkach rowerowych lub drogach o mniejszym natężeniu ruchu pieszych, dopuszcza się mniejsze wysokości, jednak zawsze należy brać pod uwagę tzw. skrajnię drogową.
2. Skrajnia drogowa
Zgodnie z Załącznikiem nr 1 do rozporządzenia, skrajnia pionowa dla drogi dla pieszych wynosi co najmniej:
„2,2 m, a dla dróg dla rowerów – 2,5 m. W przypadku skrajni poziomej, znak powinien być odsunięty od krawędzi jezdni o co najmniej 0,5 m”.
3. Montaż słupka
Zgodnie z wytycznymi GDDKiA i przepisami technicznymi:
- Słupki powinny być osadzane w fundamencie betonowym, odpornym na działanie warunków atmosferycznych.
- Średnica słupka uzależniona jest od wielkości znaku oraz jego narażenia na wiatr:
- dla znaków mini, małych oraz średnich – średnica 60 mm
- Słupki powinny być ocynkowane ogniowo lub wykonane z materiału odpornego na korozję.
4. Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów
Przy lokalizowaniu słupków należy unikać ich ustawienia w sposób zagrażający pieszym – np. na środku ciągów pieszych. Wg wytycznych:
„Odległość słupka od krawędzi chodnika powinna wynosić nie mniej niż 0,2 m, a najlepiej 0,5 m”.
Ilustracje
Przykład 1: Słupek do znaku mini
Znak ostrzegawczy mini 600 mm - Słupek stalowy ocynkowany, średnica 60 mm, wysokość znaku 2,5 m.
Wybierz słupek: Słupek do znaku drogowego - 4200 mm
Znak nakazu mini 400 mm - Słupek stalowy ocynkowany, średnica 60 mm, wysokość znaku 2,2 m.
Wybierz słupek: Słupek do znaku drogowego - 3500 mm
Przykład 2: Słupek do znaku małego
Znak ostrzegawczy mały 1000 mm - Słupek stalowy ocynkowany, średnica 60 mm, wysokość znaku 2,5 m.
Wybierz słupek: Słupek do znaku drogowego - 4500 mm
Znak ostrzegawczy mały 1000 mm - Słupek stalowy ocynkowany, średnica 60 mm, wysokość znaku 2,2 m.
Wybierz słupek: Słupek do znaku drogowego - 4200 mm
Znak informacyjny mały 600 mm - Słupek stalowy ocynkowany, średnica 60 mm, wysokość znaku 2,5 m.
Wybierz słupek: Słupek do znaku drogowego - 4200 mm
Znak informacyjny mały 600 mm - Słupek stalowy ocynkowany, średnica 60 mm, wysokość znaku 2,2 m.
Wybierz słupek: Słupek do znaku drogowego - 3800 mm
Przykład 3: Słupek do znaku średniego
Znak zakazu średni 800 mm - Słupek stalowy ocynkowany, średnica 60 mm, wysokość znaku 2,5 m.
Wybierz słupek: Słupek do znaku drogowego - 4200 mm
Znak zakazu średni 800 mm - Słupek stalowy ocynkowany, średnica 60 mm, wysokość znaku 2,2 m.
Wybierz słupek: Słupek do znaku drogowego - 3800 mm
Znak drogowy montowany na ścieżce rowerowe - wysokość od gruntu 2,5 m, odległość od krawędzi jezdni: 0,5 m.
Słupki do znaków drogowych, choć często niedoceniane, muszą spełniać konkretne wymagania prawne i techniczne. Ich odpowiedni dobór i montaż mają kluczowe znaczenie dla widoczności znaków oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zawsze należy opierać się na aktualnych przepisach oraz dobrych praktykach w zakresie infrastruktury drogowej.