SKRZYŻOWANIA NA DROGACH PUBLICZNYCH I WEWNĘTRZNYCH
Przepisy Prawa Ruchu Drogowego dotyczące skrzyżowań na drogach publicznych i prywatnych.
W jaki sposób powinny być oznakowane skrzyżowania równorzędne?
Jak się zachować gdy widzimy znak ostrzegawczy A-5, a co jeśli na skrzyżowaniu nie ma w ogóle oznakowania?
Jak poprawnie oznakować skrzyżowanie z drogą podporządkowaną? Co oznaczają znaki drogowe A-6? Jaki powinien być układ tablic T-6?
Jakie znaki powinny zostać zastosowane na poszczególnych skrzyżowaniach wg polskiego prawa?
SKRZYŻOWANIE BEZ PIERWSZEŃSTWA - ZNAK A-5
Zastosowanie znaku A-5
Znak jest stosowany w sytuacjach:
- gdy na skrzyżowaniu żadnej z dróg nie nadano pierwszeństwa, należy oznakować ją znakiem A-5 “Skrzyżowanie dróg”.
oraz w terenie zabudowanym, jeśli:
- na skrzyżowaniu występuje wlot drogi, która na poprzedzającym odcinku ma pierwszeństwo nadane znakiem D-1, A-6a, A-6b, A-6c, A-6d lub A-6e
- gdy skrzyżowanie nie jest wystarczająco widoczne lub jego geometria może sugerować inne zasady pierwszeństwa
Zasada nienadawania pierwszeństwa stosowana jest najczęściej na drogach klasy L i D, gdy przepustowość skrzyżowania jest dużo większa niż natężenie ruchu, a swoboda ruchu jest dostatecznie wysoka. Dzięki braku pierwszeństwa osiąga się w tej sytuacji większe uspokojenie ruchu w obszarze zabudowanym.
Znak A-5 umieszcza się na wszystkich wlotach na skrzyżowanie.
Gdy nawierzchnia drogi gruntowej umożliwia jazdę pojazdów samochodowych z prędkością 30-40 km/h i natężenie oraz struktura ruchu tego wymagają, znak A-5 może zostać użyty na skrzyżowaniu dróg gruntowych.
SKRZYŻOWANIE Z DROGĄ PODPORZĄDKOWANĄ - ZNAKI A-6, A-7 I TABLICZKI T-6
Zastosowanie znaków A-6
Znaki ostrzegawcze A-6a, A-6b, A-6c, A-6d i A-6e stosuje się na drogach z pierwszeństwem, na których znajdują się wloty dróg podporządkowanych.
Używa się ich poza obszarami zabudowanymi. Wskazują, że pojazd poruszający się po drodze na której znak A-6 jest umieszczony ma pierwszeństwo.
Uwzględniając klasę dróg, pierwszeństwo należy nadawać drogom w następującej kolejności:
1) drogi ekspresowe;
2) drogi krajowe oznaczone numerem szlaku międzynarodowego;
3) pozostałe drogi krajowe;
4) drogi wojewódzkie;
5) drogi powiatowe;
6) drogi gminne.
W przypadku dróg o tych samych klasach, pierwszeństwo powinno być nadawane tym drogom:
- na których znajdują się linie komunikacji publicznej
- które mają większe natężenie ruchu
- których długość całkowita jest większa
- na których występuje geometryczne uzasadnienie nadania pierwszeństwa
Jeżeli droga z pierwszeństwem przejazdu zmienia kierunek na skrzyżowaniu, wówczas zamiast znaków A-6a–A-6c, nawet poza obszarem zabudowanym, stosuje się znak D-1 z odpowiednią odmianą tabliczki T-6a pokazującą przebieg drogi z pierwszeństwem i dróg podporządkowanych.
Istnieją dwa przypadki, w których znaki A-6 mogą zostać użyte w strefach zabudowanych:
- gdy istnieje potrzeba nadania pierwszeństwa drodze na tylko jednym skrzyżowaniu
- na drodze dwujezdniowej, jeśli dopuszczalna prędkość wynosi ponad 60 km/h
Droga podporządkowana do drogi oznaczonej znakiem A-6 musi zostać oznaczona znakami A-7 lub B-20.
Zastosowanie tabliczek T-6d
Tabliczka T-6a-d stosuje się w celu wizualnego przedstawienia kierowcom realnego układu skrzyżowania. Szczególnie, gdy osie dróg poprzecznych nie przecinają się na skrzyżowaniu, a nie można zastosować oznakowania indywidualnego dla każdej z nich.
Tabliczki T-6 stosuje się na skrzyżowaniach o nietypowym układzie dróg, np. jeżeli wloty drogi podporządkowanej występują tylko po jednej stronie drogi z pierwszeństwem lub droga z pierwszeństwem przebiega w łuku o dużym zwrocie lub małym promieniu.
Przebieg drogi z pierwszeństwem oznaczany jest grubą linią, a dróg podporządkowanych - cienką.
Zastosowanie znaków A-7
Znak A-7 „ustąp pierwszeństwa” najczęściej jest umieszczony na drogach podporządkowanych, przed skrzyżowaniem z drogą z pierwszeństwem. Może być również umieszczany w innych miejscach przecinania się kierunków ruchu.
Gdy na drodze podporządkowanej nie są spełnione warunki widoczności, znak A-7 jest zastępowany znakiem B-20 “STOP”
Przed skrzyżowaniami, znaki A-7 i B-20 muszą występować z odpowiednimi znakami A-6 lub D-1 na drodze z pierwszeństwem przejazdu. Ta zasada nie dotyczy skrzyżowań z ruchem okrężnym oraz dróg dla rowerów.
Znak A-7 należy umieszczać możliwie blisko skrzyżowania i nie dalej niż:
– 50 m – na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h,
– 25 m – na pozostałych drogach.
Na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h znak A-7 należy poprzedzić w
odległości od 150 do 300 m znakiem A-7 z tabliczką T-1.
WYSTĘPUJĄCE NA DROGACH WARIANTY ZNAKÓW A-6
- A-6a “Skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po obu stronach.”
- A-6b “Skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą z prawej strony.
- A-6c “Skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą z lewej strony.”
- A-6d “Wlot drogi jednokierunkowej z prawej strony”
- A-6e “Wlot drogi jednokierunkowej z lewej strony”
WYSTĘPUJĄCE NA DROGACH WARIANTY TABLIC T-6
- T-6a “Tabliczka wskazująca rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem przez skrzyżowanie”
- T-6b “Tabliczka wskazująca układ dróg podporządkowanych”
- T-6c “Tabliczka wskazująca rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem przez skrzyżowanie”
- T-6d “Tabliczka wskazująca prostopadły przebieg drogi z pierwszeństwem przez skrzyżowanie oraz układ dróg podporządkowanych”