Progi podrzutowe na osiedlach – przepisy, zastosowanie i oznakowanie
Progi podrzutowe na osiedlach to rozwiązanie, po które sięga się wtedy, gdy zawiodą inne metody uspokojenia ruchu. W szczególnie niebezpiecznych miejscach, takich jak wjazdy na parkingi, drogi wewnątrzosiedlowe czy okolice placów zabaw, mogą one znacząco zwiększyć poziom bezpieczeństwa pieszych.
Dlaczego stosuje się progi podrzutowe?
Niestety, nie wszyscy kierowcy respektują ograniczenia prędkości – nawet w miejscach, gdzie zdrowy rozsądek nakazywałby szczególną ostrożność. Progi podrzutowe wymuszają gwałtowne zwolnienie – do prędkości około 5 km/h – i są wykorzystywane tam, gdzie inne metody okazują się nieskuteczne.
Przepisy dotyczące progów podrzutowych
Zasady montażu progów podrzutowych określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Gdzie można stosować progi podrzutowe?
Ze względu na swoją specyfikę, progi podrzutowe można instalować tylko w wybranych miejscach:
- Na drogach wewnątrzosiedlowych i terenach zamkniętych, gdzie konieczne jest ograniczenie prędkości do 5–8 km/h
- Na wjazdach na parkingi, tereny zakładowe i obiekty użyteczności publicznej – jako uzupełnienie bram i szlabanów
- Na parkingach i terenach wewnętrznych – jako sposób dyscyplinowania kierowców
Wyjątek: Progi podrzutowe można umieścić na drodze publicznej jedynie na przejściach granicznych, jako element wspomagający zapory typu U-13b.
Montaż i oznakowanie progów podrzutowych
Progi podrzutowe najczęściej wykonywane są z gotowych, prefabrykowanych modułów z gumy lub tworzywa sztucznego. Są łatwe w montażu, a ich uszkodzone segmenty można wymieniać.
Oznakowanie: Standardowo należy stosować znak poziomy P-25. Nie jest to wymagane, jeśli próg ma kontrastowe kolory (czarny i żółty) – typowe dla prefabrykowanych modeli. Dodatkowo wiele progów wyposażonych jest w elementy odblaskowe, co zwiększa ich widoczność nocą i przy złej pogodzie.
Kto podejmuje decyzję o montażu?
W przypadku dróg wewnętrznych (np. osiedlowych), o montażu progu podrzutowego decyduje zarządca terenu – może to być spółdzielnia mieszkaniowa, wspólnota, właściciel obiektu lub firma zarządzająca. W sytuacjach wyjątkowych (np. przejścia graniczne), decyzje podejmowane są przez odpowiednie instytucje publiczne.