Wyposażenie dla drogownictwa - WIMEToznakowanie.pl
Koszyk
Zamknij
Kontynuuj zakupy ZAMAWIAM
suma: 0,00 zł
Ulubione produkty
Lista ulubionych jest pusta.

Wybierz coś dla siebie z naszej aktualnej oferty lub zaloguj się, aby przywrócić dodane produkty do listy z poprzedniej sesji.

Szukaj
Produkty

Progi podrzutowe na osiedlach – zastosowanie i wymagania techniczne.

 

Progi podrzutowe na osiedlach – przepisy, zastosowanie i oznakowanie

Progi podrzutowe na osiedlach to rozwiązanie, po które sięga się wtedy, gdy zawiodą inne metody uspokojenia ruchu. W szczególnie niebezpiecznych miejscach, takich jak wjazdy na parkingi, drogi wewnątrzosiedlowe czy okolice placów zabaw, mogą one znacząco zwiększyć poziom bezpieczeństwa pieszych.

Dlaczego stosuje się progi podrzutowe?

Niestety, nie wszyscy kierowcy respektują ograniczenia prędkości – nawet w miejscach, gdzie zdrowy rozsądek nakazywałby szczególną ostrożność. Progi podrzutowe wymuszają gwałtowne zwolnienie – do prędkości około 5 km/h – i są wykorzystywane tam, gdzie inne metody okazują się nieskuteczne.

Przepisy dotyczące progów podrzutowych

Zasady montażu progów podrzutowych określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Gdzie można stosować progi podrzutowe?

Ze względu na swoją specyfikę, progi podrzutowe można instalować tylko w wybranych miejscach:

  • Na drogach wewnątrzosiedlowych i terenach zamkniętych, gdzie konieczne jest ograniczenie prędkości do 5–8 km/h
  • Na wjazdach na parkingi, tereny zakładowe i obiekty użyteczności publicznej – jako uzupełnienie bram i szlabanów
  • Na parkingach i terenach wewnętrznych – jako sposób dyscyplinowania kierowców

Wyjątek: Progi podrzutowe można umieścić na drodze publicznej jedynie na przejściach granicznych, jako element wspomagający zapory typu U-13b.

Montaż i oznakowanie progów podrzutowych

Progi podrzutowe najczęściej wykonywane są z gotowych, prefabrykowanych modułów z gumy lub tworzywa sztucznego. Są łatwe w montażu, a ich uszkodzone segmenty można wymieniać.

Oznakowanie: Standardowo należy stosować znak poziomy P-25. Nie jest to wymagane, jeśli próg ma kontrastowe kolory (czarny i żółty) – typowe dla prefabrykowanych modeli. Dodatkowo wiele progów wyposażonych jest w elementy odblaskowe, co zwiększa ich widoczność nocą i przy złej pogodzie.

Kto podejmuje decyzję o montażu?

W przypadku dróg wewnętrznych (np. osiedlowych), o montażu progu podrzutowego decyduje zarządca terenu – może to być spółdzielnia mieszkaniowa, wspólnota, właściciel obiektu lub firma zarządzająca. W sytuacjach wyjątkowych (np. przejścia graniczne), decyzje podejmowane są przez odpowiednie instytucje publiczne.

Podsumowanie

Progi podrzutowe na osiedlach to skuteczne narzędzie uspokajania ruchu w miejscach szczególnie narażonych na nieodpowiedzialne zachowanie kierowców. Choć ich stosowanie jest ograniczone przepisami, to w odpowiednich lokalizacjach pozwalają realnie zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców i pieszych.

Szukasz więcej informacji o oznakowaniu i organizacji ruchu? Śledź nasz blog, by być na bieżąco z aktualnościami w przepisach drogowych i rozwiązaniami infrastrukturalnymi!

Komentarze do wpisu (0)

Holder do góry
Szablon Shoper Modern 3.0™ od GrowCommerce
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl