FOLIA ODBLASKOWE NA ZNAKACH DRGOWYCH
ZNAKI I i II GENERACJI ZALEŻNIE OD RODZAJU DROGI
Nowoczesne folie odblaskowe znacząco poprawiają widoczność znaków i tablic drogowych. Oznakowanie pionowe jest podstawowym elementem infrastruktury drogowej, mającym wielki wpływ na warunki bezpieczeństwa ruchu na drogach publicznych. Prawidłowo wykonane oznakowanie cechuje się wysoką czytelnością, łatwą rozpoznawalnością w stosunku do tła, kontrastowością treści oraz odpowiednio dobranym współczynnikiem odblasku.
Wymagania wobec użytego znaku są zależne od dwóch głównych czynników:
- usytuowania znaków wobec jezdni.
- rodzaju drogi na której jest zastosowany.
Poniższa tabela przedstawia minimalne wymagania typu folii zależnie od powyższych czynników:
usytuowanie znaku | autostrady i drogi ekspresowe | drogi dwujezdniowe | drogi jednojezdniowe międzynarodowe | inne drogi jednojezdniowe | drogi wojewódzkie | drogi powiatowe i gminne |
obok jezdni | typ II | typ II | typ II | typ I | typ I | typ I |
nad jezdnią | pryzmatyczna - tzw. typ III | typ II | typ II | typ II | typ II | typ II |
Są również szczególne wyjątki:
- znaki A-7, B-2, B-20, D-6, D-6a, D-6b zawsze są wykonane w folii typu II.
- Znaki szlaków rowerowych oraz znaki przeznaczone dla kierujących pojazdami wojskowymi, niezależnie od drogi, mogą być wykonane na folii typu I.
- Do wykonywania lic znaków stosowanych do oznakowania robót prowadzonych w pasie drogowym stosuje się folię odblaskową typu 2 lub folię pryzmatyczną.
RÓŻNICE MIĘDZY TYPAMI FOLII ODBLASKOWEJ
Istnieje kilka głównych rodzajów różnic między typami folii odblaskowej.
Lata trwałości:
- Typ I - 7 lat gwarancji
- Typ II - 10 lat gwarancji
Stopień zużycia:
Drogowa folia odblaskowa stosowana na znakach II generacji nie tylko jest trwalsza przez dłuższy okres czasu. Ma wyższe wymagania utrzymania swoich właściwości i po latach, zużycie nie jest wyraźnie dostrzegalne.
Współczynnik odblaskowości
Folia odblaskowa typu II wykazuje znacznie wyższy współczynnik odblaskowości. Oznacza to, że treść znaku jest dużo lepiej widoczna nawet przy słabszym źródle światła, a elementy oznakowania dużo lepiej ze sobą kontrastują. Ponadto, w przypadku folii typu II, odblaskowość jest bardzo wysoka nawet w przypadku wyższych kątów oświetlenia i obserwacji. Oznacza to, że nawet w przypadku oświetlenia znaku z różnych kierunków oraz mniej korzystnego punktu obserwacji jego treść pozostaje wyraźnie czytelna.
Poniższe tabele przedstawiają różnice współczynnika odblasku folii koloru białego zależnie od typu:
Typ I
kąt obserwacji | 0,2 | 0,33 | 2 | ||||||
kąt oświetlenia | 5 | 30 | 40 | 5 | 30 | 40 | 5 | 30 | 40 |
współczynnik odblaskowości | 70 | 30 | 10 | 50 | 24 | 10 | 5 | 2,5 | 1 |
Typ II
kąt obserwacji | 0,2 | 0,33 | 2 | ||||||
kąt oświetlenia | 5 | 30 | 40 | 5 | 30 | 40 | 5 | 30 | 40 |
współczynnik odblaskowości | 250 | 150 | 110 | 180 | 100 | 95 | 5 | 2,5 | 1 |
Folie pryzmatyczne
Folie pryzmatyczne, często nazywane foliami drogowymi typu III, mają takie same wymagania jak w przypadku typu II. Z tą różnicą, że mają również właściwości fluorescencyjne.
Ich unikalne właściwości świetlne i kolorystyczne zwracają uwagę kierowców dużo bardziej niż inne znaki. Badania przeprowadzone w krajach Unii Europejskiej wykazują, że prowadzący pojazdy nie przyzwyczajają się do nich i nie zaczynają ich ignorować ze względu na przyzwyczajenie. Oznacza to, że są świetnym rozwiązaniem nie tylko w sytuacji, gdy zastosowanie ich jest wymagane prawnie, ale również gdy istotne jest zapewnienie największego bezpieczeństwa - na przykład, przy oznakowaniu przejść dla pieszych przy szkołach.
CZY FOLIA TYPU II JEST ZAWSZE LEPSZA OD TYPU I?
Pod względem technicznym - tak. Za każdym razem wykazuje większą widoczność.
Nie bez powodu "Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach" wskazuje użycie folii typu I lub II jako wymaganie minimalne - nie wymaganie precyzyjne.
W sytuacjach szczególnych, dla bezpieczeństwa należy stosować folię wyższego typu.
Nie oznacza to jednak, że folia drogowa odblaskowa znaków II generacji w pełni zastępuje typ I. W wielu przypadkach, folia drogowa typu I dostatecznie spełnia potrzeby dyktowane przez warunki na danej drodze. Jest w tym przypadku bardziej ekonomicznym rozwiązaniem pod względem ceny. Producenci znaków i produktów odblaskowych stale ją rozwijają, w celu poprawy współczynników oraz zwiększania opłacalności. Coraz częściej na przykład można spotkać znaki wykonane w technologii mikropryzmatycznej, zastępującej wcześniej stosowaną technologię mikrokulkową.